tirsdag 4. august 2009

SKYLDE PÅ GUD ELLER STOLE PÅ GUD? DEL 1

'En skjult revne mellom en kristen og Gud, er en bakenforliggende årsak til mange følelsesmessige problemer. Dette er årsaken til bitterhet og en forsuret innstilling til tilværelsen som åpner døren på vidt gap for enhver form for lidelse og elendighet.Gud er i besittelse av en fullkommen oversikt over hva som til enhver tid er best for oss. Det er stunder da vi føler for, har tro på, eller nærer et sterkt ønske om å bevege oss i en særskilt retning. Vi er fristet til å bli rasende på Gud når Han leder oss i en helt annen retning. Når vi er skuffet over tilværelsen, med mennesker eller med omstendigheter, er det fullt mulig at denne skuffelsen utvikler seg til en skuffelse som retter seg mot Gud.'

- Joyce Meyer


'Kortfattet kan vi formulere det ondes problem slik: Hvis Gud er kjærlighet, må Han ville fjerne det onde. Hvis Gud er allmektig, må Han kunne fjerne det onde. --- I første omgang konsentrerer vi oss om opprinnelsen til det onde. Hvordan oppstod det? Ifølge Bibelen har Gud skapt alt, alt som finnes. Og Gud er god, Han er kjærlighet. Men hvordan kan det da ha seg at noe ondt i det hele tatt kunne oppstå i den verden Gud hadde skapt? --- Djevelen er opphavsmannen til det onde. Hvordan? Det klassiske kristne svaret er at han var en engel av høy rang som falt. Han gjorde opprør mot Gud. --- Alt var godt, også den engel som ble til djevelen, var god. Men som et personlig vesen var han gitt fri vilje, ellers ville han ikke ha vært en person. Og som den første misbrukte han sin moralske skaperevne til å velge noe ondt. '
- Øyvind Gaarder Andersen


' Adam fikk autoritet (rett til å råde og ha ansvar) over denne jorden. Den delegerte autoriteten han fikk, var så stor at han selv kunne gi den videre til andre.Det var dette som skjedde i syndefallet, da han bøyde seg for djevelens argumenter og fulgte ham i hans opprør mot Gud. Dermed ble autoriteten over denne jorden overlatt til Satan på en helt lovlig måte. Slik ble han "denne verdens fyrste". '
- Johnny Foglander


'Hva er egentlig fri vilje? Den beste forklaringen jeg har funnet på fri vilje, er denne: Fri vilje er en moralsk skaperevne. Hver gang vi foretar et valg, skaper vi - enten noe godt eller noe ondt. --- Ja, men Gud er jo allmektig! Han måtte jo kunne klare å skape oss på en slik måte at vi hadde fri vilje, men likevel aldri kunne gjøre noe galt! --- En sirkel må være rund for å være en sirkel, ellers er det ikke en sirkel. Likeså må en person ha fri vilje for å være en person, ellers er det ikke en person. Dersom man mener at Gud skulle ha skapt personer som ikke hadde mulighet for å velge feil, moralsk sett, ville det innebære at de ikke kunne ha fri vilje. Men det ville være det samme som å si at Gud skulle skape personer som ikke er personer, altså gjøre noe som er logisk selvmotsigende. Dette betyr at Gud enten måtte skape oss som mennesker som personlige vesener med fri vilje, og dermed med mulighet til å velge feil - eller skape oss som en annen type vesener, som ikke - personer. Men for slike personer hadde personlig fellesskap og kjærlighet ikke vært mulig.'
-Øyvind Gaarder Andersen.


'Det var ikke Guds mening at mennesket skulle falle. Ved å vandre i tillit og lydighet skulle mennesket vokse opp til det å bli Kristus lik, og gå inn til den herlighet Han hadde tiltenkt oss fra begynnelsen av. Men om mennesket kom til å falle, hadde Gud en redningsplan klar: Korset.'
- Øyvind Gaarder Andersen


'Saken er at Satans trone i denne verden hviler på et rettmessig juridisk grunnlag. Adam ble ikke tvunget; han gav djevelen makten av fri vilje. Derfor dannet menneskenes synd et grunnlag som gav djevelen rett til å "ta over". Hvis Gud hadde angrepet hans trone og tatt makten fra djevelen, hadde Gud gjort noe som stred mot Hans egen rettferdighet, noe ulovlig.
Derfor iverksatte Gud en plan som gikk ut på å utslette menneskenes synd. Hvis det lot seg gjøre, ville djevelens trone bli ulovlig i samme stund. Da kunne Gud ta tilbake makten på jorden, uten selv å gjøre noe ulovlig. Det er derfor Satan gjør alt han kan for å hindre deg fra å få kunnskap om hva som egentlig har skjedd gjennom Jesu død og oppstandelse.'
- Johnny Foglander

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar